Železničář / Historie / Před 20 lety pokořilo Pendolino dvoustovku
Před 20 lety pokořilo Pendolino dvoustovku
2.11.2024 – autor: MARTIN HARÁK
Ten den se zapsal do historie české železnice. Ve čtvrtek 18. listopadu roku 2004 překonala jednotka Pendolina 681.001 rychlostní rekord. Na traťovém úseku Vranovice – Podivín na jižní Moravě dosáhla rychlosti 237 km/h. Do dějin tak vstoupila nejen tato jednotka, ale i tehdejší strojvedoucí Milan Kučera, který vlak při rekordní jízdě vedl.
Cílem technických zkoušek bylo Pendolino, které, než začalo jezdit v běžném provozu, muselo podstoupit nejen testy na provozní rychlost 160 km/h, ale i při rychlostech mnohem vyšších, až do hodnoty 230 km/h.
V listopadu 2004 po dvaatřiceti letech padl rychlostní rekord na českých kolejích, který pokořila jednotka Pendolino jen několik minut před třetí hodinou odpoledne. K rekordu se vlak ovšem propracoval postupně. Na stroji, jejž střídavě ovládali zkušení pražští strojvedoucí Milan Kučera a Jaroslav Měšťan (in memoriam), se postupně rychlost zvyšovala již od pondělka 15. listopadu. Na čtvrtek bylo plánováno dosažení maximální možné rychlosti 230 km/h. Všechna zkušební měření prováděli zaměstnanci dceřiné firmy Českých drah VUZ ve spolupráci s kolegy z Itálie a Německa. Nejzajímavější část zkoušek se konala mezi Břeclaví a Hrušovany u Brna po druhé traťové koleji, která byla na testy speciálně upravena. Kromě rychlostních zkoušek technici v koordinaci s oběma strojvedoucími prováděli brzdové zkoušky a testovali součinnost sběračů a troleje.
Zajímavostí je, že při těchto zkušebních jízdách hrála roli i nezávislá trakce. Vždy při jízdě z Břeclavi směrem na Brno bylo Pendolino vytlačeno dieselovým Brejlovcem až k břeclavské měnírně, kde se nezávislá trakce odpojila a jednotka se pak postupně rozjížděla na rychlost 160 km/h. Po dosažení stanice Podivín pak strojvedoucí zvyšovali podle pokynů techniků rychlost postupně na 180, 190, 200, 210, 220 a případně 230 km/h. Maximální zkušební rychlosti se vždy dosáhlo zhruba v úseku Zaječí – Šakvice a poté se začala rychlost snižovat na 160 km/h, s níž se dojíždělo do stanice Hrušovany u Brna. Nazpět se jelo vlastní silou do Vranovic a po jejich průjezdu vlak začal zvyšovat zkušební rychlost tak, aby Podivínem jel maximálně 160 km/h.
Úspěch při zpáteční jízdě
V poslední zkušební den, ve čtvrtek 18. listopadu, se jela první zkušební jízda rychlostí okolo 220 km/h, rekordní byla ale až druhá jízda. Při ní se podařilo strojvedoucímu Jaroslavu Měšťanovi dosáhnout při jízdě z Břeclavi do Hrušovan rychlosti 229,4 km/h. K vytyčené hranici 230 km/h tak chybělo jen pár desetin. Okem neviditelné stoupání trati a silný protivítr udělaly své. Tehdejší vedoucí výzkumu Petr Kaván z Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) Českých drah a italský technik Luciano Gerbaudo v obratové stanici v Hrušovanech byli přesvědčeni, že to není konečná, a nakonec měli pravdu.
Po zevrubné kontrole v Hrušovanech se vlak vydal na zpáteční jízdu, kdy jej vedl strojvedoucí Milan Kučera. Tomu se podařilo vlak rozpohybovat na neuvěřitelných 237,04 km/h, které se dosud nepodařilo překonat. Zavládla obrovská a nefalšovaná radost celého mezinárodního zkušebního týmu, neboť si všichni uvědomili, že se zúčastnili jedinečné akce, která se jen tak nebude opakovat…
Další články této rubriky
Legendární Albatros před 60 lety dosáhl rychlostního rekordu
1.11.2024 - Na konci srpna roku 1964 vytvořila parní lokomotiva Albatros na zkušebním okruhu VUZ u Velimi nový československý rychlostní rekord 162 km/h. Po čtvrt století vlaky u nás touto rychlostí jezdí běžně. Maximální rychlosti 160 km/h… »
Před 40 lety poprvé vyjela sériově vyráběná dvousystémová Esa
5.10.2024 - Přesně před čtyřiceti lety, 5. září roku 1984, převzaly tehdejší Československé státní dráhy (ČSD) první sériový stroj původního označení ES 499.1003. Tím odstartovaly postupné dodávky sériově vyráběných traťových… »
Alpský vysavač brázdí koleje už 50 let
3.9.2024 - Na přelomu 70. a 80. let se stala lokomotivní řada 1044 symbolem moderních rakouských železnic a úloha výkladní skříně ÖBB jí zůstala až do příchodu lokomotiv Taurus zhruba o 20 let později. Pro její charakteristický a výrazný… »